Uppkäftiga kunder <3

Vill börja med att säga att jag älskar att jobba i butik! 97% av alla kunder är superhärliga och sååååå trevliga, pratar ofta med äldre tanter och farbröder nu när jag är inne i förbutiken också. 2% har helt vanligt hyffs och är också trevliga. Men det finns 1% till. Å helvete, fick två av dom igår när jag var i posten, med samma "problem". 
 
Vi tar ica som ett exempel, som har postnord. Hemköp och OKQ8 har schenker och DHL. När jag står i posten så är det inte cheferna för ica som bestämmer, utan då är det postnord som är mina chefer. Det betyder att postnord har regler som vi måste följa. Det här kan vara väldigt knepigt för vissa. En regel som var svår för två herrar igår var: Har din legitimation en spricka, alltså är trasig, så är den ogiltig. Det spelar ingen roll om det bara är en liten spricka och den inte är HELT av, sprickan gör den ogiltig. (Den är också ogiltig om datumet gått ut och det spelar då ingen roll om det är din nya legitimation som du ska hämta ut, du måste alltid ha något giltigt personbevis, men nu gäller det trasiga legitimationer). 
 
Första herrens legitimation såg ut att ha legat på en tågräls och blivit överkörd av tåget, sedan har han samlat ihop alla bitarna och tejpat ihop dom. Som ett litet pussel liksom, jag tyckte det var gulligt. Men i alla fall, är det en liten spricka brukar jag berätta för kunden att den är ogiltig MEN att jag tänker ge dom deras paket för den här gången, men nästa gång vill jag se en hel id-handling. Det brukar gå bra och kunderna förstår. Men den här legitimationen var så söndermanglad så jag sa nej på en gång, det här fungerar inte. "Det har alltid fungerat förut" brukar vi få till svar, även den här gången. "Ja kanske det, men jag kan inte stå för vad andra säger. Den här är helt förstörd och du behöver en ny." Kunden är faktiskt fortfarande trevlig och han tillägger, "Jag vet, därför tejpade jag ihop den! :)" Han var faktiskt väldigt söt. Han berättar också att det alltid brukar fungera varenda gång han ska hämta paket vilket var rätt så ofta, kom ihåg det här, han hämtar paket ofta. "Ja och jag har sagt till dig redan att du behöver ett nytt leg." Förbutikenbossen K hör allting och kommer in i samtalet. Nu blir det kul. "Nej???? Det har jag aldrig hört???? Det var flera månader sen sist jag hämtade något????" Nu hämtar han inte paket så ofta tydligen, men denna kund ger i alla fall med sig, jag ger honom sitt paket för den här gången för han börjat bli lite högljud och vi har diskuterat rätt så länge. Här hade jag fortfarande humöret uppe, för det var faktiskt en bra dag. 
 
Sen ni. Kom nästa. :) 
Har var yngre än den första, bara lite äldre än mig, typish 25-30. Det som gjorde mig så jäääävla arg den här gången var hur han bara flinade åt mig. 

Jag: Din legitimation är ogiltig, men jag hämtar ditt paket för den här gången. 
Han: Nej det är den inte :) 
Jag: ..... (ingen har någonsin kommit med det här svaret men jag kommer på banan rätt så fort igen) Jo, det är den. 
Han: Nej, den är inte av helt. 
Jag: Nej precis, men det är en spicka halvvägs igenom, minsta trasigt och det är ogiltigt. (jag är fortfarande trevlig och ler tillbaka)
Han: Nej så är det inte. Jag har alltid kunnat hämta ut paket :) Jag hämtade för bara någon dag sen, det var inte du som stod här då, hon var lite äldre, och då gick det hur bra som helst :)
Jag: Ja så kan det vara, men jag berättar för dig idag att du behöver en ny legitimation. 
Han: Nej det gör jag inte :) 
Jag: Jag hämtar ditt paket, nästa gång vill jag se ett helt leg. 
Nu går jag och hämtar paketet, kommer tillbaka, scannar in det. 
Han: Det kommer fungera nästa gång också :)
Jag: Vi tar det nästa gång. 

Förstår ni varför jag ibland är trött? Det här är nästan värre än kunder som skriker på en och inte ger en en syl i vädret. Det här är sååå mycket värre då man faktiskt hinner prata med kunden, men man får inte säga precis vad man tänker. Och kunder som bara måste ojja sig och ba "guuuUUUuuud vad löjligt, det här är det värsta jag hööÖÖÖöört, sååå fjantigt" MEN JAAAAAA JAAJ AJAJAJAAAAA I DONT FUCKING CARE JAG KAN VÄL FÖR FAN INTE GÖRA ANNAT ÄN Å FÖLJA REGLERNA?????? JAG LOVAR ATT OM JAG FICK SKULLE JAG LÄTT GE DIG DITT PAKET SÅ DU KUNDE GÅ UT HÄRIFRÅN NÅN GÅNG MEN. JAG. FÅR. INTE. 
 
Jag har faktiskt börjat grina på grund av en kund en gång. Det var i höstat, jag satt i kassa 1, alltså inte ens i förbutiken. Jag hade jobbat heeeela oktober + flyttat hemifrån, jag var deadass slut men jag hade en av mina bättre dagar ändå. Det är lugnt i kassan, jag chillar och passar på att andas. Så kommer en sån där typisk american soccer mom på 45+ men bobcut från förbutiken, till mig. Här vill jag bara kommentera, vad fan skulle hon ut till mig å göra???? Jag hade ingenting med posten att göra då, jag satt liksom i den vanliga kassan flera meter bort????? 
I alla fall, här får jag inte ett enda andrum till att svara henne. Hon är rasande och skriker. På mig. Hon hade alltså gift sig och tagit sin mans efternamn. Men hon hade inte fixat en ny legitimation med det rätta namnet. Och det var tydligen vårt fel, att hon inte gör det hon måste göra i och med giftemål. Hon stod å gapade på mig i tre långa minuter innan hon stampade ut. Jag var helt mållös, kunde hjälpa nästa kund, sen var jag tvungen att gå bak till personalrummet å jag bara grinade å grinade i typ en timme för jag var så jävla frustrerad.
 
Beställer man paket, snääääälla människor, beställ i rätt namn, ha rätt namn på din legitimation, och se till att den är giltig!!!!! Om du heter Anna-Lisa Andersson kan du inte beställa paket under namnet Lisa Andersson, fast än det är det du kallas!!!!! Heter du Eriksson kan du inte beställa paket under namnet Ericson!!!!!! Gör du det, kan vi inte garantera att du får hämta ditt paket, och det är verkligen inte vårt fel!!!!!! Det är ditt!!!!!! 
 
Tillägger en gång till, jag älskar mitt jobb och att jobba i butik! 
Älskar också när girls i typ pink room kommenterar på "du vet att du jobbar i butik när..." å ba OmG jObBa InTe I bUtIk Då Om DeT iNtE pAsSaR!!!!!! pls asså du skulle inte klara en timme i en kassa när Magdalena Von Superstar kommer och berättar vilken skandal det är att ni ändrat på öppettiderna och hur det förstör hennes vardag, och du är säkert en av dom där 1% jag pratar om, som inte heller kan säga tack eller ens kolla upp när man pratar med dig.
 
Det här var så skönt att skriva omg. 
 
 

  0 kommentarer



Tänk på att jag måste godkänna din kommentar innan den publiceras. Så om du vet med dig att det du vill kommentera kan få mig eller andra att må dåligt, din kommentar klankar ner på någon och din kommentar är bara allmänt elak så behöver du inte ens klicka på skicka! Spar på energin och fundera över om du hade varit stolt över att visa dina föräldrar den kommentaren.


Namn:


E-post:


Din blogg?:




Kom ihåg mig?





Sanna, 20, Hedemora.

Hej! Här kommer ni få se lite spännande witchy stuff, min vardag, och tips på bra produkter ifrån mitt alldeles egna företag, Flawless Faces! Tveka inte att höra av dig ♡



Arkiv


Juni 2017
Maj 2017
Mars 2017
Februari 2017
Februari 2016
Januari 2016
December 2015
November 2015
Oktober 2015
September 2015
Augusti 2015
Juli 2015
Juni 2015
Maj 2015
December 2014
November 2014

Kategorier


☽ Asia ☾
☽ Daily ☾
☽ FLAWLESS FACES ☾
☽ KPOP Musik ☾
☽ KPOP Övrigt ☾
☽ My inspirations ☾
☽ Q&A ☾
☽ STUDYSPO ☾
☽ Övrigt ☾